وحید نوروزی، مشاور معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت منابع متحرک و خودروهای دودزاست، افزود: براساس مصوبه دولت اتوبوسهای شهری با سن هشت سال به بالا، اتوبوسهای برونشهری با سن 12سال به بالا و مینیبوسها با سن 10سال به بالا اجازه تردد در کلانشهر تهران را ندارند. وی با بیان اینکه متأسفانه دستگاههای دولتی و نظامی در تهران اتوبوسهای فرسوده، قراضه و از رده خارج را که از سیستم تردد برونشهری خارج میشوند دوباره بهعنوان سرویس در داخل تهران به کارگیری میکنند، گفت: همین امر موجب شده است که در ساعات آغاز و تعطیلی این بخشها شاهد دود غلیظی در اطراف این اماکن و متعاقب آن در تهران باشیم.
مشاور معاون ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه اگر این اتوبوسها قابل استفاده بودند، از سوی دولت، فرسوده و آلاینده بهحساب نمیآمدندو تردد آنها ممنوع نمیشد، تصریح کرد: شهرداری تهران بارها در جلسات مختلف ازجمله کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران موضوع این اتوبوسهای فرسوده را مطرح کرده است و متأسفانه مسئولان مربوطه به جای حل مشکل و نوسازی آنها در مقطعی نسبت به حذف سرویسهای ادارات اقدام کردند که عملا با این اقدام اتوبوسهای نو سرویس ادارات بهدلیل هزینه بالای اجاره حذف شدند ولی اتوبوسهای فرسوده همچنان فعالند.
وی تصریح کرد: براساس پیشنهاد ارائه شده از سال آینده هیچیک از سرویسهای دستگاههای دولتی، نظامی و دانشگاهها که براساس مصوبه دولت فرسوده باشند و اجازه تردد در تهران نداشته باشند، بدون توجه به دریافت یا عدمدریافت برگه معاینه فنی، مجوز طرح ترافیک نمیگیرند.
نوروزی با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران قصد داشت به این سرویسها مجوز طرح ترافیک 92را ندهد، تصریح کرد: در عین حال با توجه به نزدیکی آخر سال و قراردادی که با رانندگان این سرویسها بود و پس از بررسیهای انجام شده مقرر شد یک سال به این ارگانها مهلت داده شود تا نسبت به جایگزینی سرویسهای خود اقدام کنند.